Het aantal uitzendbureaus is de afgelopen jaren afgenomen. In vergelijking met 2010 zijn er de helft minder uitzendbureaus, dit terwijl het aantal flexkrachten gelijk is gebleven. Er zijn natuurlijk ook vele grote uitzendbureaus in Nederland, maar ook kleinere uitzendbureaus die zijn richten op bijvoorbeeld een bepaalde doelgroep of branche.
Veel van de uitzendbureaus maken tegenwoordig gebruik van een (voornamelijke) online dienstverlening. Waar vacatures online worden uitgezet en de eerste kennismaking met iemand; bijvoorbeeld het bekijken van een CV voornamelijk online plaatsvindt. Bureaus die dit niet doen hebben het de afgelopen jaren moeilijker gehad. Uiteraard blijft persoonlijk contact van belang. Dit in een sollicitatiegesprek of in contact met de flexkracht.
Daarnaast is er nog steeds sprake van een krappe arbeidsmarkt, waardoor uitzendbureaus de concurrentie voelen. Ze moeten zich focussen op de werving- en selectie van kandidaten, maar ook administratie kost veel tijd. Ook steeds complexere wordende wet- en regelgeving zorgt ervoor dat intermediairs veel kennis moeten hebben over diverse zaken.
Wilt u een uitzendbureau starten? Maak dan een goede keuze op welke doelgroep en branche zich u wil focussen en wat u doet met uw backofficeprocessen. Besteedt u deze uit bij een externe partij of houdt u deze zelf? Een goed plan is het halve werk!