Een groot deel van de Nederlanders die twaalf jaar of ouder is, maakt gebruik van online platforms om diverse producten of diensten te kopen. Uit onderzoek onder 5,6 duizend mensen blijkt dat 58 procent hier weleens gebruik van heeft gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De laatste jaren zitten steeds meer mensen ‘online’. Daar profiteren online platformen van. Er zijn veel online platforms die online eten aanbieden of verschillende goederen. Daarnaast bevinden vele winkels zich naast (offline) in het centrum bij jou in de buurt ook online. Hierdoor vergroten ze onder meer de reikwijdte van hun doelgroep.
Voornamelijk platformen zoals Thuisbezorgd presteren goed, veel Nederlanders maken hier gebruik van. Ook online platformen die online kleding verkopen of waar je een accodomatie voor een vakantie of een weekendje weg kunt boeken doen het goed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Booking of Airbnb (de ‘marktplaats’ voor privé accommodaties).
Voornamelijk leeftijden tussen de 25 en 45 jaar maken gebruik van online platformen, namelijk 64 procent. De 65+’er maakt het minste gebruik van online platformen, namelijk 23 procent. Wat hier uiteraard meespeelt zijn ook de digitale vaardigheden die de doelgroep bezit en of zij opgroeien in een tijd waarin het niet meer dan normaal is om verschillende diensten en producten online te kopen.